Saturday, July 2, 2016

The Lacemaking Course In Žiri, Slovenia


Last week I took a lacemaking course organised within OIDFA 2016 Congress in Slovenia.
The course lasted 4 days in a small Slovenian town Žiri which has strong lacemaking traditions.
The course is led by Branka Grošelj, an experienced lacemaking teacher from The Žiri Lace School.

The name of the course is "Honeycombs – The Home Of A Lace Bee". We worked on the pattern designed by our teacher and it is based on traditional techniques of this area.

This was the first time I made partial lace with number of detached details. Most of them has also variable sizes where pairs are added and removed constantly. This type of lace is made from the wrong side. To finish threads are tied twice and cut closely. All knots stay invisible from the font side.

The new technique for me is a relief sewing. A raised effect is achieved by placing the hook to the side bar instead of the edge threads (now I understand that I did sewings wrongly in my previous Lepoglava lace).

I liked the course a lot! It was intense and effective days together with the enthusiastic teacher and students. I understood the way complicate patterns with tiny details are worked.To consolidate achieved knowledge I decided to make one more Slovenian pattern - Idria lace from book "Idria Lace" by Bridget M. Cook and Metka Tratnik.

That will be my next piece for July.

/////

На прошлой неделе я прошла курс плетения кружева организованный в рамках конгресса OIDFA 2016 в Словении. Курс длился 4 дня в небольшом словенском городке Жири, который имеет глубокие кружевные традиции. Курс вела Branka Grošelj, опытный учитель из школы кружевоплетения в Жири.

Название курса "Соты - дом кружевной пчелы". Мы плели кружево по сколку, который разработан нашим преподавателем и включает основные техники плетения в этого региона.

Я впервые плела кружево, которое состоит из большого количества отдельных деталей. Кроме того, большинство деталей имеет переменную ширину, где пары постоянно добавляются или выводятся. Такое кружево плетется с изнанки. В качестве зашивки пары связываюся дважды узелками и коротко обрезаются. Все узелки остаются невидимыми с лицевой стороны.

Так же я узнала новую технику рельефного сцепа, который можно использовать, если плетется ровный край без отвивных петель. Эффект приподнятого края достигается путем введения крючка в боковую часть петельки, а не в ее вершину. (теперь я понимаю, что не правильно делала сцепы в моем предыдущем кружеве из Лепоглавы)

Мне очень понравился курс! Занятия пролетели быстро в интенсивной работе и дружественной атмосфере вместе с увлеченным преподавателем и учениками. Я поняла методику работы с кружевом, составленным из множества мелких деталей. Для закрепления полученных знаний я решила сплести еще один словенский узор - кружево из Идрии по книге "Idria Lace" авторов Bridget M. Cook и Metka Tratnik.

Это будет моим заданием на июль.


No comments:

Post a Comment